“Werken aan de financiële gezondheid van een zorginstelling”

Angela Lucas Administrateur financiële administratie

Het werken bij Diagnostiek voor U is voor mij uniek. Waarom? Omdat er mensen werken waarvan de neuzen dezelfde kant op staan en die zich inzetten voor de zorg. We werken allemaal aan hetzelfde doel, namelijk een bijdrage leveren aan kwalitatief goede zorg. Dit doe ik met veel plezier en energie op de afdeling Financiële Administratie.

Na mijn HEAO opleiding Bedrijfseconomie ben ik bij een klein bedrijfje in de Elektronica gaan werken op de afdeling financiële administratie. Mijn takenpakket was daar divers en ik voerde de complete administratie in mijn eentje. Na vijf jaar was ik toe aan een nieuwe uitdaging, liefst bij een groter bedrijf, met een groter team waar je meer kan leren van elkaar. Na verschillende sollicitatiegesprekken bij diverse organisaties heb ik voor Diagnostiek voor U gekozen. De vacature voor administrateur financiële administratie in de zorg sprak mij enorm aan. De zorg is een onderwerp waar iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt. Diagnostiek voor U is een organisatie die is gericht op de gezondheid van de mens. Ik ben een sociaal persoon die daar veel om geeft.

Een belangrijke rol

De financiële administratie levert een belangrijke bijdrage aan het optimaal verwerven en beheren van financiële middelen om de continuïteit van Diagnostiek voor U te garanderen. Verder dragen wij bij aan het opstellen van stuurinformatie. In die rapportage staan de gerealiseerde omzet en kosten in relatie tot de begroting, maar ook de bezittingen en schulden van de organisatie. Op basis van die rapportage kan het management de organisatie sturen om de organisatiedoelstellingen te behalen.

Naast het geven van stuurinformatie bestaat mijn werk grotendeels uit adhoc werkzaamheden en projecten. Enkele voorbeelden hiervan zijn het inrichten van nieuwe klanten en het uitdenken van probleemvraagstukken. Wanneer er een nieuwe instelling is die bij ons onderzoeken wil laten uitvoeren, worden tarieven en andere wensen met de klant besproken en overeengekomen. Daarna wordt dit ingericht in onze systemen. Zodra de eerste order binnenkomt wordt er getest of alles naar wens verloopt. Van aanmelding tot het eind, de facturatie. Het komt ook wel eens voor dat een klant wensen of eisen heeft die niet passen in onze systemen. Uiteraard gaan verschillende afdelingen en ook wij kijken hoe we dit toch kunnen inregelen. Vaak een grote uitdaging, maar zeker interessant en leerzaam.

"Iedereen heeft zijn eigen specialiteiten, we borgen zoveel mogelijk onze kennis en leren van elkaar."

Administrateur financiële administratie Angela Lucas

Midden in de nacht op kantoor

In het gehele proces van aanvraag tot facturatie komt de financiële administratie als laatste aan bod. Daar wordt namelijk de uiteindelijke factuur verzonden. Als er aan de voorkant iets verkeerd wordt ingericht, dan kunnen wij daar aan de achterkant problemen mee ervaren. Het is een uitdaging om ervoor te zorgen dat alles aan de voorkant goed wordt ingericht, zodat de klant er geen last van heeft en wij achteraf zo min mogelijk correctiewerkzaamheden hoeven uit te voeren. Als dat lukt, geeft ons dat veel voldoening.

Ook maak ik bijzondere momenten mee, zoals een aantal jaren geleden. Er vond een verandering plaats van ons financieel pakket (software die nodig is om alle financieel administratieve processen te beveiligen). Dit moest ’s nachts plaatsvinden, omdat de producties (zoals het laboratorium) anders stil kwamen te liggen en daar heeft de klant ‘last’ van. Het was een unieke ervaring om samen met veel collega’s van andere afdelingen midden in de nacht op ons hoofdkantoor op de Boschdijk aanwezig te zijn.

Je doet het samen

Dit allemaal maakt mijn werkdag erg veelzijdig. Aan het begin van een werkdag weet ik vaak niet wat die dag op mijn pad gaat komen. Dat maakt mijn werk ook boeiend en zeker niet saai. Natuurlijk doe ik dit allemaal niet alleen. Zoals eerder gezegd ben ik ook naar Diagnostiek voor U gegaan om met meer collega’s uit het vakgebied samen te werken. Zo werk ik nu in een hecht team met 4 medewerkers financiële administratie, 2 administrateurs financiële administratie, 2 salarisadministrateurs en de teamleider. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren en specialiteiten, maar om ervoor te zorgen dat het werk altijd door kan gaan, borgen we zoveel mogelijk onze kennis en leren we van elkaar.