“Het zorgproces efficiënter maken, daar gaat het om”

Ronald Reijnierse Klinisch informaticus

Een klinisch informaticus, misschien vraag je het al af; wat doe je dan precies? Begrijpelijke vraag. Ik ga het je zo makkelijk mogelijk uitleggen.

Als klinisch informaticus probeer ik het zorgproces zo efficiënt mogelijk in te richten bij Diagnostiek voor U. Je kunt het zien als een schakel tussen zorg en ICT. In mijn functie vervul ik verschillende rollen. Zo ben ik op het ene moment een projectmanager of een business analist en de andere keer vervul ik de rol van informatiemanager.

Een kans die ik met beide handen aangreep

Mijn eerste baan startte ik bij een internationaal software vertaalbureau als projectmanager. Door een fusie werd het kantoor verplaatst naar Amsterdam. Maar wie mij kent… ik ben honkvast en ga niet graag weg uit Eindhoven (behalve op vakantie dan). Toen werd het in 2006 tijd voor een nieuwe uitdaging. Deze uitdaging vond ik bij Diagnostiek voor U als projectmanager. In 2019 kreeg ik van Diagnostiek voor U de kans om mij verder te specialiseren als klinisch informaticus bij de TU/e. Deze kans greep ik met beide handen aan.

Iedereen heeft recht op een fijne werkomgeving. Deze vind ik bij Diagnostiek voor U. Het team waarin ik werk bestaat uit nog een klinisch informaticus en een projectleider. We vullen elkaar goed aan. We hebben een aantal dezelfde kwaliteiten, die je moet hebben om dit werk te kunnen doen. Maar ook hebben we eigen kwaliteiten waar we elkaar enorm mee kunnen helpen. Dat maakt dat je zeer gevarieerd bezig bent en betrokken bent bij alles wat er wordt gerealiseerd. Ook is er genoeg ruimte voor plezier. Vanuit de organisatie zijn er de jaarlijkse borrels, maar ook op eigen initiatief organiseren wij van alles. Zo leer je je collega’s ook op een andere leuke manier kennen.

Als klinisch informaticus schakel tussen zorg en ICT

Mijn werkdag bestaat voor een groot gedeelte uit het bedenken en realiseren van oplossingen, waarmee we het zorgproces efficiënter kunnen maken. De complexiteit van de vraagstukken kunnen hoog zijn. Dit vraagt dagelijks om creativiteit. Momenteel onderzoeken we hoe we zwangere cliënten digitaal de echo kunnen toesturen. Nu krijgen zwangere cliënten een USB-stick mee naar huis. De USB-stick zorgt voor veel extra handelingen voor de medewerkers. Dit gaat ten koste van de werkuren en het is ook niet meer van deze tijd. Om de echo digitaal toe te kunnen sturen werken we met gestandaardiseerde oplossingen. Hierdoor hebben we veel mogelijkheden en kost de realisatie minder tijd. We steken veel tijd in de voorbereiding, zodat we eventuele problemen of risico's vooraf kunnen uitsluiten.

"Ik lever graag een bijdrage aan de kwaliteit van de zorg door processen goed in te richten."

Klinisch informaticus Ronald Reijnierse

We staan midden in het zorgproces

Als een patiënt moet worden doorverwezen naar het ziekenhuis, dan is de uitslag van de diagnostiek die wij uitvoeren ook in de meeste ziekenhuizen om ons heen beschikbaar. Zo zijn wij een belangrijke schakel in het zorgproces. Dat maakt ook dat je niet alleen intern je proces bekijkt en verbetert, maar ook met de ziekenhuizen overleg hebt over het proces aan hun kant. Met de steeds veranderde processen en ontwikkelingen in de techniek kom je daar ook weer punten tegen die je moet meenemen in de totaaloplossing. Als het dan allemaal werkt dan zijn dat erg mooie momenten.

Zo'n moment hadden we een keer bij een familielid van een collega. Het familielid werd opgenomen in het ziekenhuis met een blindedarmontsteking. De echo die eerder bij ons was gemaakt, werd gebruikt voor de diagnose in het ziekenhuis. Zo kon de patiënt sneller worden geholpen en hoefde het ziekenhuis de echo niet nog eens uit te voeren. En ook positief voor de zorgverzekering, want de zorgverzekeraar krijgt geen kosten voor dubbeldiagnostiek gefactureerd. Dat is mooi toch? En hier doe ik het allemaal voor. Een bijdrage leveren aan de kwaliteit van onze zorg.