Wat ik zo leuk vind aan mijn baan? Het contact hebben met veel mensen, zowel binnen als buiten de deur. Zo heb ik intern contact met collega’s van het magazijn, het lab, ICMT, logistiek en nog veel meer. Daarnaast heb ik ook nog intensief contact met tientallen leveranciers.
Als inkoper ben ik verantwoordelijk voor de inkoop van goederen en diensten voor Diagnostiek voor U; tegen de beste prijs, kwaliteit en service. Hieronder vallen werkzaamheden zoals, inkoopvoorwaarden opstellen, leveranciers beoordelingen periodiek uitvoeren, contracten beoordelen en onderhandelen over prijzen. Daarnaast ben ik intern bij verschillende projecten te vinden wanneer er geld wordt uitgegeven.
Voordat ik bij Diagnostiek voor U begon, werkte ik als inkoper bij een verpakkingsbedrijf. De overstap van de commerciële wereld naar de zorg was een bewuste keuze. Ik zocht werk waar ik juist mijn steentje kan bijdragen aan het maatschappelijk belang.
Een dag uit het leven van de inkoper
Ik werk gemiddeld twee dagen in de week op kantoor en krijg veel vrijheid in het indelen van mijn werkdag. De overige dagen werk ik vanuit huis. Benieuwd hoe een werkdag er ongeveer uit ziet? Ik neem je mee.
Het is dinsdagochtend, 7.00 uur. De wekker gaat. Tijd voor een nieuwe werkdag. Na een kopje thee start ik rond 8.00 uur thuis mijn laptop op en werk wat mailtjes weg. Om 9.00 uur check ik het verkeer op de weg. Gelukkig, de files zijn voorbij. Ik pak mijn spullen en rijd richting het kantoor in Eindhoven. Eenmaal op kantoor aangekomen, kan de drukte beginnen.
Om 10.30 uur staat er overleg gepland met een laboratoriumleverancier. Tijdens het gesprek hebben we het over de omzet van het afgelopen jaar, kijken we wat we voor elkaar kunnen betekenen het komende jaar en welke ontwikkelingen er zijn, zowel intern als bij de leverancier. Na dit overleg ga ik langs mijn collega medewerker inkoop Karin om een aantal operationele zaken te bespreken. Na een lunchwandeling is het tijd voor een intern overleg. Samen met facilitair bespreek ik hoe we kantoorartikelen duurzamer kunnen inkopen en hoe het gaat met de omzet. Einde middag verwerk ik een aantal leveranciersbeoordelingen en beoordeel ik een offerte over de aanschaf van een nieuw apparaat. Hierna zit mijn werkdag zit er weer op.
"Soms moet je als inkoper niet te snel opgeven en naar oplossingen kijken voor een mooi resultaat."
Pakket van Eisen, wat is dat?
Ik heb veel contact met leveranciers én collega’s. Afdeling inkoop is bij elke afdeling betrokken waar een factuur naartoe wordt gestuurd. Om projecten te vergemakkelijken heb ik een tijdje terug samen met een klinisch informaticus van Diagnostiek voor U onze Pakket van Eisen (PvE) vernieuwd. Dit is een template met verschillende vragen en basiseisen, die we gebruiken als we iets nieuws gaan aanschaffen, bijvoorbeeld medisch apparatuur. Op deze manier hoeven we niet bij elk project opnieuw te bedenken waar we overal rekening mee moeten houden.
Het vernieuwde PvE hebben we onlangs gebruikt voor de radiologieafdeling voor de aanschaf van een nieuw PACS. PACS is het systeem waarin alle radiologiebeelden bekeken worden en waar de verslaglegging plaatsvindt. Na een selectietraject van deze systemen hebben we 5 leveranciers gevraagd het PvE in te vullen. Vervolgens ben ik met de klinisch informaticus gaan kijken of dit voldeed aan onze eisen en welke voor- en nadelen de verschillende PACS hadden.
De drie uitgekozen leveranciers hebben vervolgens een demo over hun systeem gegeven. Na de demo gingen we het gesprek aan met twee leveranciers. Uiteindelijk is er een leverancier overgebleven waarmee we de samenwerking aangaan. We zijn erg tevreden over het proces, waarbij het vernieuwde template voor het Pakket van Eisen ons erg geholpen heeft.
De stijgende prijzen
Naast projecten houd ik me ook bezig met indexeringen. Iedereen weet ervan, de stijgende prijzen. De laatste maanden van 2022 en de eerste maanden van 2023 had ik mijn volledige focus op de indexeringen. De producten die we inkopen gingen volop omhoog. Tijd om te onderhandelen. Soms moet je als inkoper niet te snel opgeven en naar oplossingen kijken voor een mooi resultaat. Ik zie dit als een grote uitdaging waar ik veel plezier en voldoening uithaal. Voldoening omdat ik weet dat het geld wat we besparen goed wordt besteed. Zo maken we onze dienstverlening nog beter.